گشت گرداگرد مهر تابناک،ایران زمین
روز نو آمد و شد شادی برون زندر کمین
ای تو یزدان، ای تو گرداننده‌ی مهر و سپهر
برترینش کن این گاه و این زمین 

قبل از هر چیز فرا رسیدن بهار و عید نوروز ۱۴۰۱ و همچنین قرن جدید که شاید فقط یک بار در طول زندگی ما تکرار می‌شود تبریک عرض میکنم و سالی سرشار از موفقیت و شادکامی توأم با سلامتی برایتان آرزومندم.

بهار فصل تازگی و نو شدن طبیعت هست وقتی نو شدن و زنده شدن طبیعت رو می‌بینی حس سرزندگی و شادی رو در خودت حس می‌کنی و انرژی که در نو شدن وجود داره رو لمس می‌‌کنی.

آداب و رسوم نوروز نیز برگرفته از همین تازگی و نو شدن بهار است مثل خانه تکانی و خرید لباس نو یا همان نو پوشی که از رسوم کهن عید نوروز است.البته جشن نوروز از خانواده‌ای به خانواده دیگر می‌تواند متفاوت باشد اما اکثر ایرانی‌ها قبل از فرا رسیدن نوروز خانه‌های خود را تمیز می‌کنند و سفره هفت‌سین می‌چینند.

نوروز شروع رستاخیر طبیعت، موعد رویش و تولد نباتات است و باورمان بر این است که همگام با طبیعت، ما هم باید روزگار نو و تازه‌ای را با روح و روان تازه آغاز کنیم.

عید امسال سوگند خانم شور و شوق خاصی داشت و بعد از چهارشنبه‌سوری برای فرا رسیدن عید نوروز، روز شماری می‌کرد.

سوگند خانم گفته بود عید امسال می‌خواد سفره هفت‌سین نوروز رو به سلیقه خودش بچینه، آخرین روز سال با کمک مامان سفره هفت‌سین با سلیقه سوگند خانم چیده شد. سفره هفت سین که امسال با سلیقه سوگند خانم چیده شده بود خیلی با صفا و زیبا شده بود همگی با هم دور سفره نشستیم و برای هم دعا گفتیم.

در ساعت ۱۹ و ۳دقیقه و ۲۶ثانیه یکشنبه ۲۹اسفند آهنگ سورنای عید بلند شد و عید ۱۴۰۱ دور هم جشن گرفتیم.با تحویل سال سوگند خانم خیلی خوشحال از اینکه سال نو شده و عید نوروز از راه رسیده و همچنین قراره به سفر برویم. امسال تصمیم گرفتیم به قزوین سفر کرده و آب و هوایی تازه کنیم البته اول عید تهران بودیم و به دید و بازدید اقوام و آشنایان رفتیم.

با نو شدن طبیعت و فرا رسیدن عید نوروز یکی از زیباترین رسوم آن تازه کردن دید و بازدید از فامیل و نزدیکان است. دید و بازدید که یکی از سنت‌های زیبا و نیکوی ایرانیان می‌باشد و بسیار به آن تاکید شده که باعث افزایش صمیمیت و برکت در زندگی می‌شود. اما این دو سالی که ویروس کرونا همه گیر شده بود این رسم کهن به اجبار کنار گذاشته شده بود. با نو شدن طبیعت و عید نوروز ۱۴۰۱ که مصادف بود با نو شدن قرن جدید این رسم کهن دوباره از سر گرفته شد. هرچند که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اول قرار بود محدودیت‌هایی در نظر گرفته بشه و در ایام تعطیلات نوروزی کد ملی صاحب پلاک خودرو ملاک قرار بدهند اگر دو نوبت واکسن کووید ۱۹ تزریق نشده بود مجاز به سفر نخواهند بود و تردد خودروهای این اشخاص در هر ۲۴ ساعت، مبلغ یک میلیون تومان، جریمه می‌شد که بنظرم واقعا طرح کارشناسی شده‌ای نبود و آخرم اجرایی نشد.

چهارم عید به بعد مسافرت آغاز شد و به قزوین سفر کردیم. چند روزی که قزوین بودیم سعی کردیم به دل طبیعت بزنیم و از هوای تازه لذت ببریم.

سوگند خانم با حیوانات مثل مرغ، خروس و لاک‌‌پشت سرگرم بود و ما هم به دل طبیعت می‌زدیم و سبزیجات معطر کوهی مثل غازیاغی، شنگ و اسفناج می‌چیدیم.

چند روز تعطیلات سریع گذشت و آخرین روز تعطیلات یک پایان خوش لازم داشت تا همه چیزش کامل و خاطراتش ماندگار شود به همین دلیل در آخرین روز از این جشن کهن به دل طبیعت رفتیم تا سنت سیزده‌به‌در را به جای آوریم و بهترین خاطره را از روز پایانی نوروز برای خود بسازیم. بساط آش با سبزیجات معطر کوهی راه انداختیم و از طبیعت قزوین و آخرین روز تعطیلات یعنی روز سیزده‌به‌در لذت بردیم.

نوروز در کشورهایی مثل تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان، هند، پاکستان، قرقیزستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردم به جشن و پایکوبی می‌پردازند و جشن می‌گیرند جشنی که با رنگ و بویی ویژه، هویتی ایرانی دارد و نماد پیوند اقوام و مردمان ایران است.

سازمان ملل متحد (یونسکو) در تاریخ ۸ مهر ۱۳۸۸نوروز را به‌ عنوان میراث جهانی به ثبت رساند و روز ۲۱ مارس را به عنوان روز جهانی نوروز به رسمیت می‌شناسد. 

امیدوارم برای همگی سال خوبی باشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *